جدول عیب یابی موتور
عیب | دلیل | نحوه بر طرف کردن |
هنگامی که توسط سوئیچ استارت زده می شود استارت نمی چرخد. | 1- باتری معیوب یا خالی است. | سالم بودن باتری را بررسی کنید وتمام اتصالات دو سر باتری را بررسی کنید. |
4- دنده استارت گیر کرده است. | در حالی که خودرو در دنده است آن را به سمت جلو وعقب هول دهید تا دنده استارت آزاد شود. | |
5- سیم پیچ یا قسمت اتوماتیک استارت معیوب است. | توسط یک کابل یا سیم بسیار کلفت دو ترمینال اصلی روی سیم پیچ استارت را به منظور به کار انداختن استارت به یکدیگر اتصال دهید. | |
6- استارت معیوب است. | به منظور بررسی وعیب یابی قسمتهای داخلی موتور ، استارت آن را از روی خودرو باز کنید و عیب آنرا بر طرف کنید. | |
موتور توسط استارت با سرعت طبیعی می چرخد ولی روشن نمی شود وبه کار خود ادامه نمی دهد. | 1- جرقه در سر شمعها ظاهر نمی شود. | سیستم جرقه را بررسی کنید. |
2- سوخت به موتور نمی رسد. | سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. | |
3- سوخت خیلی زیاد به موتور می رسد (فلود کردن کاربراتور). | سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. | |
هنگامی که استارت زده می شود موتور روشن می شود اما به طور غیر یکنواخت و ناقص یعنی همراه با لرزش به کار خود ادامه می دهد. | 1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی معیوب است. | سیستم جرقه وسیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. |
2- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلندر سوخته است. | سرسیلندر را باز کرده وسوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را کاملاً معاینه کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
3- رینگ های پیستون فرسوده شده اند و یا سیلندر های موتور فرسوده شده اند. | سرسیلندر را باز کنید و پیستون ها وسیلندرها را بازرسی کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
قدرت موتور کم است. | 1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی اشکال دارد. | سیستم جرقه را از لحاظ وضعیت پلاتین ها، فاصله آنها و تنظیم بودن آوانس استاتیکی یا اولیه دلکو مورد بررسی قرار دهید.کاربراتور را تنظیم کنید. |
2- لقی یا فیلر سوپاپ ها نادرست است. | لقی سوپاپ ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تنظیم کنید. | |
3- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلند سوخته است. | سرسیلندر را باز کنید و سوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را معاینه کنید ودر صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
4- رینگ های پیستون فرسوده شده اند.سیلندرهای موتور فرسوده شده اند. | سرسیلند را باز کنی دپیستون ها وسیلندر ها را بازرسی و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
موتور بیش از حد معین روغن مصرف می کند. | 1- نشتی روغن از کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر زیر قاب زنجیر و کاسه نمد آن، در پوش اسبکها، در پوش محفظه تایپیت ها، واشر زیر فیلتر روغن، واشر زیر پمپ بنزین، کاسه نمد گلویی دلکو، واشر کارتر و پیچ تخلیه روغن کارتر. | محل نشت روغن را شناسایی کنید ودر صورت لزوم کاسه نمد یا واشر مربوط به آن را عوض کنید. |
2- فرسودگی زیاد رینگ ها یا سیلندر باعث سوختن روغن در موتور می شود. علامت آن دود کردن موتور است. | رینگ جدیدی روی پیستون نصب کنید یا سیلندر ها را بتراشید و یک دست رینگ جدید روی موتور نصب کنید. | |
3-راهنماهای سوپاپ فرسوده شده و یا حلقه لاستیکی روی ساق سوپاپ خراب شده است. | سرسیلندر را باز کنید و اعمال لازم و ضروری را بر روی راهنما با حلقه های لاستیکی انجام دهید. | |
موتور تولید صدای مکانیکی اضافی می کند. | 1- لقی بین اسبکها و انتهای ساق سوپاپ ها زیاد است. | توسط فیلر با ضخامت معین آنها را تنظیم کنید. |
2- یاتاقان های میل لنگ فرسوده شده است. سیلندرها فرسوده شده اند و پیستون داخل آنها لق می خورد. | پس از بررسی در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
3-زنجیر دور چرخدنده های میل لنگ و میل بادامک شل شده است. | زنجیر را بررسی کنید و در صورت لزوم آنرا عوض کنید. | |
4-دسته موتورها شکسته و معیوب هستند. | آنها را عوض کنید. |