فروش تجهیزات تعمیرگاهی

عیب یاب - انژکتورشور - فلش ECU

فروش تجهیزات تعمیرگاهی

عیب یاب - انژکتورشور - فلش ECU

راهنمای کامل قسمت های مختلف خودرو

راهنمای کامل قسمت های مختلف خودرو

 

شاسی

شاسی عبارتند از اسکلت بندی یا استخوانبندی یک وسیله نقلیه که بتواند سایر قطعات خودرو را نگه دارد.شاسی پایه و اساس اتومبیل بوده و معمولاً از دو تیرآهن فولادی و تو خالی که از ابتدا تا انتهای خودرو در سمت چپ و سمت راست در زیر اطاق کشیده شده است که برحسب نوع اتومبیل موازی هم با طول معینی قرار گرفته و قطعه ای آهنی که از دو طرف به هم وصل می کند بنام رام می باشد.(شاسی در اتومبیلهای سواری بصورت یکپارچه با اتاق طراحی گردیده است).
شاسی محل نصب جعبه دنده و محورهای عقب و جلو بوده و با سوار کردن قطعات آهن به شکلهای مختلف محل نصب مطمئنی را برای فنرها ، رادیاتور و رکاب نگهدارنده موتور ، باک بنزین را به وجود می آورد و معمولاً در جلو و عقب شاسی قلابهائی را برای کشیدن و کشیده شدن در نظر می گیرند

اتاق

اتاق اتومبیل محفظه ای است برای حمل مسافر یا جابجائی کالا و خدمات دیگر و روی شاسی نصب می شود. معمولاً کارخانه های اتومبیل سازی بخاطر طرحهای جدید و زیباتر هر چند مدت شکل خاصی را انتخاب و تولید می کنند. شکل اتاق خودروها از جمله مواردی است که موجب دسته بندی آنها می گردد.
بطور کلی معروفترین فرم اتاق خودروها عبارتند از:

  • سدان
    این لغت که ریشه در زبان انگلیسی دارد به تخت روانهایی که نفرات در اتاق کوچک روی آنها حمل می شدند، اطلاق می گردید و امروزه معرف خودروهایی است که با دو ردیف صندلی دارای دو یا چهار درب بوده و ظرفیت 4 تا 5 نفر را دارند.
  • کوپه
    قبل از ورود خودروها به عرصه حمل و نقل به درشکه هایی با ظرفیت دو نفر که درشکه چی جایی در بیرون از اتاق داشت، کوپه می گفتند ولی در حال حاضر اتومبیل هایی که تنها دو درب دارند و با کاپوتی کشیده و صندوقی کوتاه از جذابیتهایی برخور دارند با عنوان کوپه شناخته می شوند.
  • استیشن
    سدانهایی که سقف آنها تا انتهای صندوق ادامه یافته و یک درب عمودی در انتهای این قسمت قرار دارد . طرح عقب بدنه نیز موجب شکل گیری طرحهای متفاوتی برای خودروها می گردد که در نتیجه اسامی خاصی برای آنها برگزیده می شود.
  • ناچ بک
    اتاقی با صندوق عقب بسیار کوچک که درب صندوق بطور یکپارچه با شیشه عقب باز می شود.
  • هاچ بک
    اتاق بدون صندوق عقب که از طریق درب بزرگ این قسمت می توان به داخل اتاق نیز دسترسی پیدا کرد مثل اپل کورسا ، فولکس واگن و گلف.
  • لیفت بک
    بدنه با صندوق عقب کامل. بد نیست اشاره کنیم سدان ها و کوپه ها در هر یک از فرمهای بالا نیز تولید می شوند.
  • لیموزین
    با این که لغت لیموزین ، ترجمه آلمانی کلمه سدان است ولی امروزه به نوع خاصی از سدان با طول بیشتر و بعضاً تعداد دربهای زیادتر که در آن فضای راننده به روشهای مختلف از قسمت سرنشینان جدا می شود، اطلاق می گردد. این خودروها که در واقع در گروه خودروهای تجملی قرار دارند، بسیار گران قیمت بوده و از همه گونه لوازم آسایشی و رفاهی برخوردارند.
  • خودروی تفریحی کاری
    در این خودروها تاکید زیادی برای تلفیق توانایهای کاری و تفریحی شده است. خودروی تفریحی کاری در عین بهره مندی از راحتی بسیار ، توانایی عبور از راههای سخت گذر کوهستانی و بیابانی را هم دارند، ناگفته پیداست که اتومبیلهایی نظیر لندرور در این تعریف نمی گنجد.
  • "ون"و"ام پی وی"
    ون ها در واقع وانتهای مسقف بزرگی هستند که برای حمل بارهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند اما با چیدن تعدادی صندلی می توان گنجایش سرنشینان آنرا افزایش داد و یا با ایجاد برخی تغییرات از آنها بعنوان دفتر کار متحرک بهره برد.

 

موتور

موتور دستگاهی است که انرژی حرارتی حاصل ازسوخت را تبدیل به انرژی مکانیکی نموده و موجب به حرکت در آوردن خودرو می شود. در اطراف موتور دستگاههایی نصب می گردد که برای تکمیل کار موتور بسیار موثر می باشد.

قسمتهای تشکیل دهنده موتور

  • سرسیلندر
    سر سیلندر دربالای موتورروی سیلندر قرار دارد. بین سیلندر و سر سیلندر ورقه ای از جنس نسوز به نام واشر سر سیلندر قرار می گیرد و عمل و اثر آن بستن تمام منافذ سیلندر است به نحوی که هیچگونه منفذی برای عبور گازها وجود نداشته باشد.
  • سیلندر (تنه)
    تنه موتور یا سیلندر قسمت اصلی موتور بوده و قطعات دیگر به اطراف آن وصل می شود و دارای استوانه تو خالی به نام سیلندر می باشد .در اطراف استوانه های سیلندر مجاری آب و روغن تعبیه شده است. تنه موتور از بالا به وسیله سر سیلندر و از پائین به وسیله کارتر روغن محدود می شود و همچنین محل های استقرار موتور روی شاسی (دسته موتورها) در تنه قرار دارد.
  • کارتر
    کارتر ظرف و مخزن روغن می باشد که زیر موتور بسته می شود و روغن پس از طی کانالهای روغن مجددا به آن بر می گردد.

جهت به کار افتادن و روشن شدن موتورهای بنزینی چهار زمانه نیاز به چهار حالت زیر می باشد

  1. مکش یا تنفس
    با به حرکت در آوردن موتور توسط استارت و با پایین رفتن پیستون، سوپاپ هوا یا گاز باز شده و مخلوطی از هوا و بنزین سیلندر را پر می کند.
  2. تراکم یا کمیرس
    در ادامه کار استارت و با بالا آمدن پیستون, سوپاپ گاز بسته شده و مخلوط هوا و بنزین به صورت گاز تحت تراکم قرار می‎گیرد.
  3. احتراق یا انفجار
    در ادامه کار استارت کمی قبل از رسیدن پیستون به انتهای مرحله تراکم شمع جرقه زده و با فشار زیاد احتراق، پیستون با شدت و قدرت به طرف پائین حرکت کرده و در نتیجه موتور روشن شده و دیگر نیاز به استارت زدن نمی‎باشد.
  4. تخلیه
    پس از پایان احتراق پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت کرده و در این زمان سوپاپ دود باز بوده و گازهای حاصل از احتراق توسط اگزوز به خارج منتقل می گردد.


عیب دلیلنحوه بر طرف کردن
هنگامی که توسط سوئیچ استارت زده می شود استارت نمی چرخد.1- باتری معیوب یا خالی است.
2- اتصالات باتری بد،شل یا کثیف است.
3- اتصالات کابل باتری یا استارت بد است.
سالم بودن باتری را بررسی کنید وتمام اتصالات دو سر باتری را بررسی کنید.
4- دنده استارت گیر کرده است.در حالی که خودرو در دنده است آن را به سمت جلو وعقب هول دهید تا دنده استارت آزاد شود.
5- سیم پیچ یا قسمت اتوماتیک استارت معیوب است.توسط یک کابل یا سیم بسیار کلفت دو ترمینال اصلی روی سیم پیچ استارت را به منظور به کار انداختن استارت به یکدیگر اتصال دهید.
6- استارت معیوب است.به منظور بررسی وعیب یابی قسمتهای داخلی موتور ، استارت آن را از روی خودرو باز کنید و عیب آنرا بر طرف کنید.
موتور توسط استارت با سرعت طبیعی می چرخد ولی روشن نمی شود وبه کار خود ادامه نمی دهد.1- جرقه در سر شمعها ظاهر نمی شود.سیستم جرقه را بررسی کنید.
2- سوخت به موتور نمی رسد.سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید.
3- سوخت خیلی زیاد به موتور می رسد (فلود کردن کاربراتور).سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید.
هنگامی که استارت زده می شود موتور روشن می شود اما به طور غیر یکنواخت و ناقص یعنی همراه با لرزش به کار خود ادامه می دهد.1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی معیوب است.سیستم جرقه وسیستم سوخت رسانی را بررسی کنید.
2- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلندر سوخته است.سرسیلندر را باز کرده وسوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را کاملاً معاینه کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
3- رینگ های پیستون فرسوده شده اند و یا سیلندر های موتور فرسوده شده اند.سرسیلندر را باز کنید و پیستون ها وسیلندرها را بازرسی کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
قدرت موتور کم است.1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی اشکال دارد.سیستم جرقه را از لحاظ وضعیت پلاتین ها، فاصله آنها و تنظیم بودن آوانس استاتیکی یا اولیه دلکو مورد بررسی قرار دهید.
کاربراتور را تنظیم کنید.
2- لقی یا فیلر سوپاپ ها نادرست است.لقی سوپاپ ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تنظیم کنید.
3- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلند سوخته است.سرسیلندر را باز کنید و سوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را معاینه کنید ودر صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
4- رینگ های پیستون فرسوده شده اند.سیلندرهای موتور فرسوده شده اند.سرسیلند را باز کنی دپیستون ها وسیلندر ها را بازرسی و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
موتور بیش از حد معین روغن مصرف می کند.1- نشتی روغن از کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر زیر قاب زنجیر و کاسه نمد آن، در پوش اسبکها، در پوش محفظه تایپیت ها، واشر زیر فیلتر روغن، واشر زیر پمپ بنزین، کاسه نمد گلویی دلکو، واشر کارتر و پیچ تخلیه روغن کارتر.محل نشت روغن را شناسایی کنید ودر صورت لزوم کاسه نمد یا واشر مربوط به آن را عوض کنید.
2- فرسودگی زیاد رینگ ها یا سیلندر باعث سوختن روغن در موتور می شود. علامت آن دود کردن موتور است.رینگ جدیدی روی پیستون نصب کنید یا سیلندر ها را بتراشید و یک دست رینگ جدید روی موتور نصب کنید.
3-راهنماهای سوپاپ فرسوده شده و یا حلقه لاستیکی روی ساق سوپاپ خراب شده است.سرسیلندر را باز کنید و اعمال لازم و ضروری را بر روی راهنما با حلقه های لاستیکی انجام دهید.
موتور تولید صدای مکانیکی اضافی می کند.1- لقی بین اسبکها و انتهای ساق سوپاپ ها زیاد است.توسط فیلر با ضخامت معین آنها را تنظیم کنید.
2- یاتاقان های میل لنگ فرسوده شده است. سیلندرها فرسوده شده اند و پیستون داخل آنها لق می خورد.پس از بررسی در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
3-زنجیر دور چرخدنده های میل لنگ و میل بادامک شل شده است.زنجیر را بررسی کنید و در صورت لزوم آنرا عوض کنید.
4-دسته موتورها شکسته و معیوب هستند.آنها را عوض کنید.

عیب دلیلنحوه بر طرف کردن
هنگامی که توسط سوئیچ استارت زده می شود استارت نمی چرخد.1- باتری معیوب یا خالی است.
2- اتصالات باتری بد،شل یا کثیف است.
3- اتصالات کابل باتری یا استارت بد است.
سالم بودن باتری را بررسی کنید وتمام اتصالات دو سر باتری را بررسی کنید.
4- دنده استارت گیر کرده است.در حالی که خودرو در دنده است آن را به سمت جلو وعقب هول دهید تا دنده استارت آزاد شود.
5- سیم پیچ یا قسمت اتوماتیک استارت معیوب است.توسط یک کابل یا سیم بسیار کلفت دو ترمینال اصلی روی سیم پیچ استارت را به منظور به کار انداختن استارت به یکدیگر اتصال دهید.
6- استارت معیوب است.به منظور بررسی وعیب یابی قسمتهای داخلی موتور ، استارت آن را از روی خودرو باز کنید و عیب آنرا بر طرف کنید.
موتور توسط استارت با سرعت طبیعی می چرخد ولی روشن نمی شود وبه کار خود ادامه نمی دهد.1- جرقه در سر شمعها ظاهر نمی شود.سیستم جرقه را بررسی کنید.
2- سوخت به موتور نمی رسد.سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید.
3- سوخت خیلی زیاد به موتور می رسد (فلود کردن کاربراتور).سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید.
هنگامی که استارت زده می شود موتور روشن می شود اما به طور غیر یکنواخت و ناقص یعنی همراه با لرزش به کار خود ادامه می دهد.1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی معیوب است.سیستم جرقه وسیستم سوخت رسانی را بررسی کنید.
2- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلندر سوخته است.سرسیلندر را باز کرده وسوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را کاملاً معاینه کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
3- رینگ های پیستون فرسوده شده اند و یا سیلندر های موتور فرسوده شده اند.سرسیلندر را باز کنید و پیستون ها وسیلندرها را بازرسی کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
قدرت موتور کم است.1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی اشکال دارد.سیستم جرقه را از لحاظ وضعیت پلاتین ها، فاصله آنها و تنظیم بودن آوانس استاتیکی یا اولیه دلکو مورد بررسی قرار دهید.
کاربراتور را تنظیم کنید.
2- لقی یا فیلر سوپاپ ها نادرست است.لقی سوپاپ ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تنظیم کنید.
3- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلند سوخته است.سرسیلندر را باز کنید و سوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را معاینه کنید ودر صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
4- رینگ های پیستون فرسوده شده اند.سیلندرهای موتور فرسوده شده اند.سرسیلند را باز کنی دپیستون ها وسیلندر ها را بازرسی و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
موتور بیش از حد معین روغن مصرف می کند.1- نشتی روغن از کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر زیر قاب زنجیر و کاسه نمد آن، در پوش اسبکها، در پوش محفظه تایپیت ها، واشر زیر فیلتر روغن، واشر زیر پمپ بنزین، کاسه نمد گلویی دلکو، واشر کارتر و پیچ تخلیه روغن کارتر.محل نشت روغن را شناسایی کنید ودر صورت لزوم کاسه نمد یا واشر مربوط به آن را عوض کنید.
2- فرسودگی زیاد رینگ ها یا سیلندر باعث سوختن روغن در موتور می شود. علامت آن دود کردن موتور است.رینگ جدیدی روی پیستون نصب کنید یا سیلندر ها را بتراشید و یک دست رینگ جدید روی موتور نصب کنید.
3-راهنماهای سوپاپ فرسوده شده و یا حلقه لاستیکی روی ساق سوپاپ خراب شده است.سرسیلندر را باز کنید و اعمال لازم و ضروری را بر روی راهنما با حلقه های لاستیکی انجام دهید.
موتور تولید صدای مکانیکی اضافی می کند.1- لقی بین اسبکها و انتهای ساق سوپاپ ها زیاد است.توسط فیلر با ضخامت معین آنها را تنظیم کنید.
2- یاتاقان های میل لنگ فرسوده شده است. سیلندرها فرسوده شده اند و پیستون داخل آنها لق می خورد.پس از بررسی در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید.
3-زنجیر دور چرخدنده های میل لنگ و میل بادامک شل شده است.زنجیر را بررسی کنید و در صورت لزوم آنرا عوض کنید.
4-دسته موتورها شکسته و معیوب هستند.آنها را عوض کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد