شاسی عبارتند از اسکلت بندی یا استخوانبندی یک وسیله نقلیه که بتواند سایر قطعات خودرو را نگه دارد.شاسی پایه و اساس اتومبیل بوده و معمولاً از دو تیرآهن فولادی و تو خالی که از ابتدا تا انتهای خودرو در سمت چپ و سمت راست در زیر اطاق کشیده شده است که برحسب نوع اتومبیل موازی هم با طول معینی قرار گرفته و قطعه ای آهنی که از دو طرف به هم وصل می کند بنام رام می باشد.(شاسی در اتومبیلهای سواری بصورت یکپارچه با اتاق طراحی گردیده است).
شاسی محل نصب جعبه دنده و محورهای عقب و جلو بوده و با سوار کردن قطعات آهن به شکلهای مختلف محل نصب مطمئنی را برای فنرها ، رادیاتور و رکاب نگهدارنده موتور ، باک بنزین را به وجود می آورد و معمولاً در جلو و عقب شاسی قلابهائی را برای کشیدن و کشیده شدن در نظر می گیرند
اتاق اتومبیل محفظه ای است برای حمل مسافر یا جابجائی کالا و خدمات دیگر و روی شاسی نصب می شود. معمولاً کارخانه های اتومبیل سازی بخاطر طرحهای جدید و زیباتر هر چند مدت شکل خاصی را انتخاب و تولید می کنند. شکل اتاق خودروها از جمله مواردی است که موجب دسته بندی آنها می گردد.
بطور کلی معروفترین فرم اتاق خودروها عبارتند از:
موتور دستگاهی است که انرژی حرارتی حاصل ازسوخت را تبدیل به انرژی مکانیکی نموده و موجب به حرکت در آوردن خودرو می شود. در اطراف موتور دستگاههایی نصب می گردد که برای تکمیل کار موتور بسیار موثر می باشد.
قسمتهای تشکیل دهنده موتور
جهت به کار افتادن و روشن شدن موتورهای بنزینی چهار زمانه نیاز به چهار حالت زیر می باشد
عیب | دلیل | نحوه بر طرف کردن |
---|---|---|
هنگامی که توسط سوئیچ استارت زده می شود استارت نمی چرخد. | 1- باتری معیوب یا خالی است. 2- اتصالات باتری بد،شل یا کثیف است. 3- اتصالات کابل باتری یا استارت بد است. | سالم بودن باتری را بررسی کنید وتمام اتصالات دو سر باتری را بررسی کنید. |
4- دنده استارت گیر کرده است. | در حالی که خودرو در دنده است آن را به سمت جلو وعقب هول دهید تا دنده استارت آزاد شود. | |
5- سیم پیچ یا قسمت اتوماتیک استارت معیوب است. | توسط یک کابل یا سیم بسیار کلفت دو ترمینال اصلی روی سیم پیچ استارت را به منظور به کار انداختن استارت به یکدیگر اتصال دهید. | |
6- استارت معیوب است. | به منظور بررسی وعیب یابی قسمتهای داخلی موتور ، استارت آن را از روی خودرو باز کنید و عیب آنرا بر طرف کنید. | |
موتور توسط استارت با سرعت طبیعی می چرخد ولی روشن نمی شود وبه کار خود ادامه نمی دهد. | 1- جرقه در سر شمعها ظاهر نمی شود. | سیستم جرقه را بررسی کنید. |
2- سوخت به موتور نمی رسد. | سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. | |
3- سوخت خیلی زیاد به موتور می رسد (فلود کردن کاربراتور). | سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. | |
هنگامی که استارت زده می شود موتور روشن می شود اما به طور غیر یکنواخت و ناقص یعنی همراه با لرزش به کار خود ادامه می دهد. | 1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی معیوب است. | سیستم جرقه وسیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. |
2- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلندر سوخته است. | سرسیلندر را باز کرده وسوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را کاملاً معاینه کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
3- رینگ های پیستون فرسوده شده اند و یا سیلندر های موتور فرسوده شده اند. | سرسیلندر را باز کنید و پیستون ها وسیلندرها را بازرسی کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
قدرت موتور کم است. | 1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی اشکال دارد. | سیستم جرقه را از لحاظ وضعیت پلاتین ها، فاصله آنها و تنظیم بودن آوانس استاتیکی یا اولیه دلکو مورد بررسی قرار دهید. کاربراتور را تنظیم کنید. |
2- لقی یا فیلر سوپاپ ها نادرست است. | لقی سوپاپ ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تنظیم کنید. | |
3- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلند سوخته است. | سرسیلندر را باز کنید و سوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را معاینه کنید ودر صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
4- رینگ های پیستون فرسوده شده اند.سیلندرهای موتور فرسوده شده اند. | سرسیلند را باز کنی دپیستون ها وسیلندر ها را بازرسی و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
موتور بیش از حد معین روغن مصرف می کند. | 1- نشتی روغن از کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر زیر قاب زنجیر و کاسه نمد آن، در پوش اسبکها، در پوش محفظه تایپیت ها، واشر زیر فیلتر روغن، واشر زیر پمپ بنزین، کاسه نمد گلویی دلکو، واشر کارتر و پیچ تخلیه روغن کارتر. | محل نشت روغن را شناسایی کنید ودر صورت لزوم کاسه نمد یا واشر مربوط به آن را عوض کنید. |
2- فرسودگی زیاد رینگ ها یا سیلندر باعث سوختن روغن در موتور می شود. علامت آن دود کردن موتور است. | رینگ جدیدی روی پیستون نصب کنید یا سیلندر ها را بتراشید و یک دست رینگ جدید روی موتور نصب کنید. | |
3-راهنماهای سوپاپ فرسوده شده و یا حلقه لاستیکی روی ساق سوپاپ خراب شده است. | سرسیلندر را باز کنید و اعمال لازم و ضروری را بر روی راهنما با حلقه های لاستیکی انجام دهید. | |
موتور تولید صدای مکانیکی اضافی می کند. | 1- لقی بین اسبکها و انتهای ساق سوپاپ ها زیاد است. | توسط فیلر با ضخامت معین آنها را تنظیم کنید. |
2- یاتاقان های میل لنگ فرسوده شده است. سیلندرها فرسوده شده اند و پیستون داخل آنها لق می خورد. | پس از بررسی در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
3-زنجیر دور چرخدنده های میل لنگ و میل بادامک شل شده است. | زنجیر را بررسی کنید و در صورت لزوم آنرا عوض کنید. | |
4-دسته موتورها شکسته و معیوب هستند. | آنها را عوض کنید. |
عیب | دلیل | نحوه بر طرف کردن |
---|---|---|
هنگامی که توسط سوئیچ استارت زده می شود استارت نمی چرخد. | 1- باتری معیوب یا خالی است. 2- اتصالات باتری بد،شل یا کثیف است. 3- اتصالات کابل باتری یا استارت بد است. | سالم بودن باتری را بررسی کنید وتمام اتصالات دو سر باتری را بررسی کنید. |
4- دنده استارت گیر کرده است. | در حالی که خودرو در دنده است آن را به سمت جلو وعقب هول دهید تا دنده استارت آزاد شود. | |
5- سیم پیچ یا قسمت اتوماتیک استارت معیوب است. | توسط یک کابل یا سیم بسیار کلفت دو ترمینال اصلی روی سیم پیچ استارت را به منظور به کار انداختن استارت به یکدیگر اتصال دهید. | |
6- استارت معیوب است. | به منظور بررسی وعیب یابی قسمتهای داخلی موتور ، استارت آن را از روی خودرو باز کنید و عیب آنرا بر طرف کنید. | |
موتور توسط استارت با سرعت طبیعی می چرخد ولی روشن نمی شود وبه کار خود ادامه نمی دهد. | 1- جرقه در سر شمعها ظاهر نمی شود. | سیستم جرقه را بررسی کنید. |
2- سوخت به موتور نمی رسد. | سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. | |
3- سوخت خیلی زیاد به موتور می رسد (فلود کردن کاربراتور). | سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. | |
هنگامی که استارت زده می شود موتور روشن می شود اما به طور غیر یکنواخت و ناقص یعنی همراه با لرزش به کار خود ادامه می دهد. | 1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی معیوب است. | سیستم جرقه وسیستم سوخت رسانی را بررسی کنید. |
2- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلندر سوخته است. | سرسیلندر را باز کرده وسوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را کاملاً معاینه کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
3- رینگ های پیستون فرسوده شده اند و یا سیلندر های موتور فرسوده شده اند. | سرسیلندر را باز کنید و پیستون ها وسیلندرها را بازرسی کنید و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
قدرت موتور کم است. | 1- سیستم جرقه یا سیستم سوخت رسانی اشکال دارد. | سیستم جرقه را از لحاظ وضعیت پلاتین ها، فاصله آنها و تنظیم بودن آوانس استاتیکی یا اولیه دلکو مورد بررسی قرار دهید. کاربراتور را تنظیم کنید. |
2- لقی یا فیلر سوپاپ ها نادرست است. | لقی سوپاپ ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تنظیم کنید. | |
3- سوپاپ ها سوخته اند. واشر سرسیلند سوخته است. | سرسیلندر را باز کنید و سوپاپ ها یا واشر سرسیلندر را معاینه کنید ودر صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
4- رینگ های پیستون فرسوده شده اند.سیلندرهای موتور فرسوده شده اند. | سرسیلند را باز کنی دپیستون ها وسیلندر ها را بازرسی و در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
موتور بیش از حد معین روغن مصرف می کند. | 1- نشتی روغن از کاسه نمد عقب میل لنگ، واشر زیر قاب زنجیر و کاسه نمد آن، در پوش اسبکها، در پوش محفظه تایپیت ها، واشر زیر فیلتر روغن، واشر زیر پمپ بنزین، کاسه نمد گلویی دلکو، واشر کارتر و پیچ تخلیه روغن کارتر. | محل نشت روغن را شناسایی کنید ودر صورت لزوم کاسه نمد یا واشر مربوط به آن را عوض کنید. |
2- فرسودگی زیاد رینگ ها یا سیلندر باعث سوختن روغن در موتور می شود. علامت آن دود کردن موتور است. | رینگ جدیدی روی پیستون نصب کنید یا سیلندر ها را بتراشید و یک دست رینگ جدید روی موتور نصب کنید. | |
3-راهنماهای سوپاپ فرسوده شده و یا حلقه لاستیکی روی ساق سوپاپ خراب شده است. | سرسیلندر را باز کنید و اعمال لازم و ضروری را بر روی راهنما با حلقه های لاستیکی انجام دهید. | |
موتور تولید صدای مکانیکی اضافی می کند. | 1- لقی بین اسبکها و انتهای ساق سوپاپ ها زیاد است. | توسط فیلر با ضخامت معین آنها را تنظیم کنید. |
2- یاتاقان های میل لنگ فرسوده شده است. سیلندرها فرسوده شده اند و پیستون داخل آنها لق می خورد. | پس از بررسی در صورت لزوم تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. | |
3-زنجیر دور چرخدنده های میل لنگ و میل بادامک شل شده است. | زنجیر را بررسی کنید و در صورت لزوم آنرا عوض کنید. | |
4-دسته موتورها شکسته و معیوب هستند. | آنها را عوض کنید. |